Táto webová stránka už nie je optimalizovaná pre Mozilla 5.0.
Obsah webovej stránky sa nemusí zobrazovať správne alebo môžu byť obmedzené niektoré funkcie.
Najlepšie skúsenosti získate, ak použijete jeden z nasledujúcich prehliadačov:
Rodičia prváčikov to budú mať o čosi zložitejšie, vy aj malý žiačik si budete musieť zvykať na nové situácie. Starší žiaci už vedia, ako to chodí, no aj oni si budú musieť doplniť školské potreby, možno kúpiť nový školský batoh a určite všetkých bude zaujímať, kedy sú školské prázdniny 2021/2022.
Poďme však na začiatok. Poriadok do škôl zaviedol Ján Amos Komenský. Zaviedol vyučovacie hodiny, kde sa žiaci vzdelávajú aj vychovávajú. Po materskej škole chodia 6-ročné deti na 6-ročnú základnú školu. Veľkú reformu školstva zaviedli Mária Terézia a Jozef II. Školská dochádzka sa pre 6 až 12-ročné deti stala povinnou, vyučovanie bolo bezplatné a neprítomnosť sa trestala. Všetci žiaci sa učili náboženstvo, čítanie, písanie a počítanie.
Vedeli ste, že...?
Až do roku 1968 chodili žiaci do školy aj v sobotu.
Po viacerých reformách, keď bola povinná školská dochádzka 8 až 9-ročná, sa Školským zákonom 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školským zákonom) ustanovila na súčasných 10 rokov. Povinná školská dochádzka trvá najdlhšie do konca školského roku, v ktorom žiak dosiahol 16 rokov.
Zápis do školy vás čaká, keď vaše dieťa dosiahne do 31. augusta aktuálneho roku 6 rokov. Pri zápise do školy prejde budúci prváčik nenápadným testom školskej zrelosti, pozostávajúceho z príjemného rozhovoru s pedagógmi a jeho prirodzenou kresbou. S hraničnými výsledkami si hlavu nelámte. Za pár mesiacov, ktoré do nástupu do prvého ročníka chýbajú, ich dieťa môže dobehnúť.
Dieťa, ktoré ide do školy, by nemalo byť agresívne a malo by zvládnuť odlúčenie od rodičov. Bez väčších ťažkostí by si budúci prvák mal zvyknúť na nový kolektív, v žiadnom prípade by už nemal mať cumlík, či si cmúľať prsty.
Prvák v škole by mal pri činnosti vydržať aspoň 15 minút a začatú prácu dokončiť bez odbiehania či väčšieho rozptyľovania sa.
Správanie a praktické zručnosti
Kognitívne schopnosti
Jemná a hrubá motorika
Pokiaľ má dieťa problémy, ktoré mu bránia v začlenení sa do školy, navštívte čím skôr Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie.
Nástup do školy je pre dieťa významným životným medzníkom. Už sa iba nehrá, začína mať seriózne povinnosti, vyžadujúce skutočnú prácu a disciplínu. V mladšom školskom veku, čo je 6 až 11 rokov, dieťa používa asi 5-tisíc slov, rozvíja logiku, mechanickú pamäť, poznáva pravidlá skutočného sveta, uvažuje v realite. Na prvom stupni má dieťa ešte kladný vzťah ku škole, hoci sa uňho objavuje nový prvok – strach zo školskej práce.
Deti na druhom stupni, teda od 11 do 15 rokov, sú výrazne ovplyvnení pubertou. Rozširuje sa im slovná zásoba, majú bohatú fantáziu, pamäť na logiku a slová. Teenageri v strednom školskom veku sa zameriavajú viac na seba, v správaní sú nestáli, vyhraňujú sa voči okoliu, túžia po samostatnosti. Škola je pre nich už viac povinnosťou, ako zábavou a sú silno ovplyvniteľní rovesníkmi na úkor rodičov a učiteľov.
Po ukončení základnej školy sa pomaly završuje aj obdobie skutočného detstva. Adolescenti túžia po sebauplatnení, chcú sa presadiť, mať vlastnú hodnotu. Nasledujú svoje vzory, len ťažko prijímajú kritiku dospelých a v správaní sa snažia čo najviac napodobniť dospelých, a to aj v negatívnych príkladoch, ako je napríklad fajčenie. Stredoškoláci sa dokážu vypnúť k dobrým výkonom, ale spravidla sa im nechce, čo samozrejme ovplyvňuje celý pohľad na nich.
Zoznam vecí do školy je to, čo rodičov pred začiatkom školského roka zaujíma asi najviac. Vybavenie pre prváka sa líši od výbavy žiakov zvyšku prvého stupňa a to je mierne odlišné od školských pomôcok pre druhý stupeň. Niektoré veci ako peračník, perá, obaly na zošity, pravítka, farbičky sú univerzálnou výbavou každého školáka, no napríklad na školské zošity môžu mať jednotlivé školy iné požiadavky. Tie by ste mali dostať najneskôr v prvý školský týždeň. No a potom sa to začne... Aby ste si boli istí, či má vaše dieťa všetky potrebné školské potreby, pripravili sme pre vás zoznam vecí do školy od peračníka do školy až po vrecúško na prezúvky. Nájdete v ňom aj vybavenie pre prvákov.
Zoznam školských potrieb pre prvákov a prvý stupeň
Niektoré školské potreby si pri výbere zaslúžia viac priestoru. Sú to najmä školská aktovka alebo taška pre prvákov a taška či školský batoh pre staršie dieťa. Výber školského batohu alebo tašky budete riešiť počas školskej dochádzky niekoľkokrát, keďže telo dieťaťa sa vyvíja a jeho potreby sa menia. Školská aktovka a školský batoh majú na vývin kostry dieťaťa nezanedbateľný vplyv, preto ich výberu venujte dostatočný čas, trpezlivosť a berte ho ako investíciu aj do zdravia svojho dieťaťa.
Pri výbere školskej aktovky alebo batohu sa ako rodičia zamerajte na:
Dieťa poverte mimoriadne dôležitou úlohou – vybrať takú tašku, aká sa mu páči. Vysvetlite mu však aj všetky ďalšie aspekty a snažte sa nájsť kompromis. Veď je to ono, kto bude denne vláčiť batoh na chrbte a prezentovať sa ním pred spolužiakmi!
Vedeli ste, že...?
...dieťa by na chrbte malo niesť najviac desatinu svojej hmotnosti
Školská aktovka je z detských chrbátikov vytláčaná batohom alebo taškou, ale verte, že pre prvákov je práve aktovka najlepšia. Aktovka je pevná, vystužená a býva menšia, než batoh. Vnútri má menej jednu až tri priehradky, čo prváčikovi na knihy, zošity, peračník a desiatu úplne stačí. Škol ská aktovka má obvykle praktické pracky alebo masívny zips, ktoré aj malé detské prstíky ľahko a rýchlo odopnú a zapnú.
Školský batoh budete asi kupovať už v druhej triede, ale nosí ho aj veľa prvákov. Na rozdiel od školskej aktovky nie je pevný celý a je aj väčší. Je členený na viac častí a zapína sa spravidla na zips.
Vyrábajú sa aj školské tašky alebo batohy na kolieskach. Ich výhodou je, že dieťa nenesie celý náklad na pleciach. Napriek tomu chrbát nie je odľahčený, pretože dieťa je vždy mierne vytočené do strany, ktorou batoh na kolieskach ťahá. Malým kolieskam môže robiť problém nerovný terén a konštrukcia, na ktorej sú upevnené, pridáva batohu na kolieskach na váhe, čo dieťa cíti zakaždým, keď batoh s kolieskami dvíha. A to je pomerne často. Tiež je nezanedbateľná čistota koliesok. V daždivom počasí je to celkom problém.
Pri výbere školskej aktovky pozerajte na jej hmotnosť. Prázdna by nemala byť ťažšia ako 1200 gramov. Keď sa vám do rúk dostane školská taška ľahučká ako pierko, pozorne skontrolujte výstuže a materiál. Možno je váha nízka práve na úkor kvality. Zadná časť školskej aktovky pre prváka by mala byť pevná, anatomicky tvarovaná, podľa možnosti aj s odvetrávaním, čo malý školák ocení v teplých dňoch na konci školského roku. Je dno aktovky pevné, prípadne ešte chránené plastom? Je to ďalší bod k dobru. Pevné chránené dno ochráni obsah tašky pred poškodením, keď si nepozorný školák položí aktovku trebárs do mláky. Popruhy aktovky by mali byť široké 4 – 5 cm a dlhé aspoň 70, ich pohodlná nastaviteľnosť je samozrejmosťou, podobne ako nekĺzavý materiál na vnútornej strane a reflexné prvky spredu.
Popruhy sú dobré a správne nastavené, ak:
Niektoré aktovky alebo batohy majú hrudný alebo bedrový pás, podobne ako turistické vaky, ktorý zabezpečuje ešte lepšiu stabilitu. Ucho na držanie tašky má byť dostatočne pevné a široké tak, aby ho dieťa mohlo v zime chytiť rukou v hrubej rukavici. Na to v lete myslí iba málokto. S výberom školskej aktovky sme takmer vo finále. Ak je vyrobená z pevného, nepremokavého materiálu a na popruhoch, bokoch a na prednej strane má reflexné prvky, gratulujeme. Našli ste ideálnu školskú aktovku pre vášho prváka.
Tip: Pri výbere tašky do nej povkladajte pár knižiek a peračník, aby ste vedeli, ako sedí na chrbte plná.
Výber batohu pre školáka vám uľahčí, ak dieťaťu zmeriate dĺžku od ramien po kostrč a podľa nej vyberiete veľkosť batoha. Iný batoh nosia žiaci prvého stupňa, iný siedmaci.
Tak ako pri aktovke je dôležité, aby aj školský batoh mal anatomické tvarovanie a vystuženie chrbtovej časti a rovnaké zásady ako pri školskej taške platia aj pri popruhoch na batohu. Musia byť dostatočne široké, prakticky nastaviteľné a nesmú oškierať krk ani ramená. Prezrite všetky časti batoha, či sú dostatočne priestranné a pevné. Plusom býva termovrecko na desiatu a vrecká na fľašu po bokoch školského batohu. Pre nosenie batohu v ruke je pohodlnejšie, ak je ucho na držanie celé z umelej hmoty. Materiál by mal byť nepremokavý, praktická býva aj pláštenka, ktorá batoh dokonale ochráni aj v tej najväčšej pľušti. Výber dizajnu nechajte opäť na dieťa. Myslite však na to, že keď ho dnes zaujímajú roboti alebo princezné, o pol roka to môžu byť dinosaury a víly a batoh už nebude chcieť. Voľte preto radšej univerzálny motív, ktorý môžete ozvláštniť aplikáciami, odznakmi alebo nálepkami.
Hoci sa bude zdať, že niektoré zo zdravých zásad, ako nosiť školskú tašku, uplatníte len pri jej výbere, nie je tomu tak. Dieťa rastie a tak priebežne sledujte, či jeho školská aktovka alebo školský batoh stále spĺňajú nasledujúce kritériá:
Odľahčujúci tip: Liter vody pridáva na detský chrbát kilo váhy. Riešením je dať do fľašky iba sirup a vodu si dieťa doplní v škole.
Obsah školského peračníka sa rokmi prakticky zásadne nemení. To, čo ste používali vy, používajú aj dnešní žiaci. Na výber sú peračníky s plnou výbavou, kedy už nemusíte nič dokupovať, alebo prázdne, ktoré naplníte podľa vlastného uváženia. V každom dobrom peračníku je:
Perá, ceruzky a farbičky aspoň pre mladších žiakov by mali mať ergonomický tvar, vďaka čomu sa dieťaťu s nimi lepšie pracuje.
Pero vyberajte podľa toho, či je dieťa ľavák alebo pravák a dajte mu pero chytiť do ruky, aby mu v nej „sedelo“. Ergonomické pero je prispôsobené úchopu, takže sa s ním dieťa lepšie „zžije“. Pero by malo byť ľahké a písanie uľahčí aj protišmyková úprava rúčky.
Plniace alebo bombičkové pero je prvé pero, ktoré prváci používajú. Má vysoký hrot, preto dieťa vidí, čo píše. Nevýhodou je časté napĺňanie zásobníka alebo vymieňanie bombičky, vytekanie pri nesprávnom nasadení, zatekanie, vytváranie machúľ. Machule aj chyby sa dajú odstrániť zmizíkom.
Guľôčkové perá nájdete vo všetkých farbách a hrúbkach, dlho vydržia a sú najlacnejšie. Pre starších žiakov sú ideálne na písanie farebne odlíšených poznámok.
Gélové perá a najmä gumovacie gélové perá majú žiaci radi. Sú rôznofarebné, nerobia machule a na vygumované miesto sa dá znova písať.
Hoci sú to „iba papuče“, dieťa v nich strávi podstatnú časť dňa. Preto výberu prezuviek do školy venujte rovnakú pozornosť, ako kúpe iných topánok. Radšej ako našuchovačky voľte pevné prezuvky, a to hlavne pre mladších žiakov. Dieťa v škole behá a nestabilná obuv môže byť príčinou úrazu.
Zdravé prezuvky sú tie, ktoré:
Zdravá rada: Medzi prstami a topánkou by mala byť vôľa asi 1 cm.
Čo dať deťom na desiatu do školy je dilema, ktorú rieši každý rodič. Je pohodlné dať dieťaťu peniaze na desiatu zo školského bufetu, otázne však je, čo s nimi naozaj spraví. Pritom na prípravu zdravej a chutnej desiatej nepotrebujete extra čas. Desiatu do školy zvládnete pripraviť do desiatich minút. Inšpiráciu nájdete v našich receptoch pre deti
Pri príprave desiatej myslite aj na olovrant pre dieťa, ktoré chodí do školskej družiny.
Tip na šetrenie času: Nátierku si prichystajte deň vopred. Ráno ju už len natriete na pečivo a doplníte zeleninou.
Jedálny lístok v školských jedálňach sa snaží zohľadňovať výživové nároky detského organizmu aj chuť jedla. Nie vždy sa to podarí skĺbiť. Prieberčivému jedákovi pripravte väčšiu desiatu. Ak dieťa trpí potravinovou intoleranciou alebo alergiou, spýtajte sa vedúcej jedálne na podmienky, za ktorých si môže nosiť vlastný obed. Spravidla na to stačí potvrdenie od lekára.
Čo robiť, keď dieťa v škole nejedáva?
Tešíte sa spolu s dieťaťom, že prídete z práce domov a máte kľud... Lenže sú tu ešte domáce úlohy! Ak sa do tejto otravnej činnosti pustíte spoločne, zvládnete to o polovicu rýchlejšie a s menším stresom, ako keby ste dieťa nechali trápiť sa nad nimi samé. Najmä prváci a druháci by mali cítiť vašu podporu, starším deťom stačí úlohy skontrolovať, ale byť k dispozícii pri ich vypracovávaní. Spravte si z domácich úloh rutinu, ktorá vás spája. Pomôžu vám aj naše rady, ako písať domáce úlohy.
Keď má dieťa dlhotrvajúci problém s čítaním, písaním alebo počítaním, zvážte návštevu Centra pedagogicko-pychologického poradenstva. Možno má jednu z porúch učenia.