Dieťa Školák Koľko času by mali deti stráviť nad úlohami?

Pravda je taká, že čas strávený nad domácimi úlohami by sa mal postupne zvyšovať v závislosti od veku aj od náročnosti jednotlivých úloh. Je totiž rozdiel medzi sedemročným školákom a maturantom. Preto treba všetko posudzovať individuálne, aj keď sme už nejaký časový rámec nastavili. Môže sa stať, že ho bude nevyhnutné zo dňa na deň zmeniť.

Hlavne felixibilne
Do šiestich rokov dieťaťa je hlavným lídrom všetkých rozhodnutí flexibilita. Najdôležitejšie je, aby váš potomok v tomto veku pochopil dôležitosť členov rodiny pri jeho vzdelávaní, teda že mu ochotne pomôžu, keď treba.
Od šiestich rokov sa vzdelávanie formalizuje a štúdium je konkrétnejšie. Od tohto momentu už potrebujete jasne vytýčiť každodenný čas strávený nad prípravou do školy. Je vhodné začať 15 – 20 minútami, aby si dieťa zvyklo na pravidelné úsilie za stolom. Postupom rokov sa tento čas bude musieť navyšovať – v ôsmich rokoch asi polhodinu, v desiatich 45 minút a v dvanástich až hodinu. Potom už minimálne jednu hodinu, no aj viac, v závislosti od úloh. Tieto časy sú však len orientačné, všetko totiž závisí od kapacity dieťaťa koncentrovať sa na učenie. Každé dieťa je individuálne a zatiaľ čo niekomu tie vedomosti naskáču do hlavy hneď, iné sa nad knihami trápi neuveriteľne dlhý čas. Nech je to tak či onak, pri domácich úlohách nezabúdajte na prestávky. Kľudne ich robte aj po desiatich minútach, ak to dieťaťu pomáha. Schopnosť sústrediť sa totiž rýchlo klesá, pri žiakoch prvého stupňa je to maximálne 15 – 20 minút. Stačí však 5-minútová pauza a dieťa je opäť pripravené na učenie.

Do akého predmetu viac investovať?
Neexistuje špecifický predmet, na ktorom by deti potrebovali pracovať viac. Veľa ľudí sa však mylne domnieva, že by sa mali s väčším nasadením venovať matematike, jazykom či chémii, lebo sú dôležité, a preto sa nalieha na deti, aby si vedome vylepšovali práve tieto vedomosti.
Je dôležité náležite analyzovať kapacity dieťaťa. Možno je to vaše dieťa matematickým géniom. Prečo by potom mal nad matematikou sedieť viac ako nad inými predmetmi, kde má možno väčšie rezervy? Uistite sa, že sa pripravuje na všetky predmety, ale zároveň venuje viac času tým, ktoré mu spôsobujú ťažkosti. Hoci by to mala byť aj hudobná výchova či telesná. Dieťa by sa totiž malo byť schopné zlepšovať vo všetkých predmetoch, aby mohlo prechádzať z ročníka do ročníka s najlepšími možnými známkami a zároveň, aby nadobudlo dostatočné vedomosti. Keď bude dieťa vyvíjať úsilie len tam, kde sa mu darí a zvyšné predmety budú na vedľajšej koľaji, unikne mu možnosť objaviť ďalšie zaujímavé témy a poznatky.
Pokiaľ sa doma nad úlohami trápi a vy spolu s ním, poraďte sa s učiteľom. Možno za tým bude porucha učenia.

Vytlačiť stránku
Zdielať článok

Články

Hopla! Neexistujú žiadne produkty zodpovedajúce vášmu filtrovaniu. Prosím, upravte kritériá vyhľadávania.