Tipy a rady Pohánka – znovuobjavená výživná obilnina

Pohánka pochádza z oblasti strednej Ázie, odkiaľ sa rozšírila ďalej. Na našom území sa pestovala už v 12. storočí. Má silnú teplú až prehrievaciu energiu. Je vhodné konzumovať ju najmä v zimnom období a obľúbiť by si ju mali hlavne ťažko pracujúci ľudia. Prečo? Je významným zdrojom prírodného rutínu s cennými vlastnosťami, z ktorých je preukázaný hlavne posilňujúci účinok na imunitný systém.

Je pohánka obilnina?

Áno, je to obilnina, ktorú mnohí mylne považujú za odrodu pšenice. V skutočnosti však ide o ovocné semeno rastliny Fagopyrum esculentum, ktorá je podobná šťaveľu a rebarbore. Jej kvety majú nádhernú vôňu, vďaka čomu priťahujú včely, ktoré z nich vyrábajú špeciálny, chuťovo výrazný tmavý med.

Pohánka má podobnú veľkosť ako pšeničné zrnká, ale na rozdiel od nich má jedinečný trojuholníkový tvar. Predáva sa buď nepražená, alebo pražená, alebo ako „kasha“, z ktorej sa vyrába tradičné ruské jedlo. Nepražená pohánka má jemnú chuť, zatiaľ čo pražená má skôr zemitú, orechovú chuť. Jej farba sa pohybuje od trieslovoružovej až po hnedú.

Bežne dostupné a kulinársky najviac používané sú svetlé aj tmavé pohánkové krúpy. Svetlá pohánka je lúpaná šetrne (mechanicky) a je v nej zachovaných viac živín oproti tmavej, lúpanej za vysokých teplôt. Svetlá pohánka je po uvarení viac kašovitá a má slabšiu pohánkovú arómu než tmavá.

Zdravotné benefity

Pohánka obsahuje bielkoviny, sacharidy, tuk, draslík, fosfor, železo, horčík, vápnik, vlákninu, mangán, sodík, selén, zinok, meď, vitamín B a kyselinu pantoténovú.

Pohánka:

  • pomáha pri ochoreniach kardiovaskulárneho systému a chráni pred chorobami srdca,
  • znižuje riziko vzniku cukrovky a kontroluje hladinu cukru v krvi,
  • pomáha predchádzať tvorbe žlčových kameňov,
  • je rovnako zdraviu prospešná ako ovocie a zelenina,
  • chráni deti pred astmou.

Ako pripraviť pohánku?

Ak nemáte skúsenosti ani s jedným typom pohánky, je dobré naštudovať si návod, ako ju správne pripraviť.

Podobne ako všetky ostatné zrná, aj pohánka by sa mala pred varením dôkladne opláchnuť pod tečúcou vodou. Ak vám prekáža jej horká chuť, pred varením ju sparte vriacou vodou a následne opražte na panvici na sucho. Potom ju zalejte čistou studenou vodou v pomere 1 : 2 a varte, kým sa tekutina nevyparí, približne 10 minút. Nechajte ešte 20 minút odpočívať pod pokrievkou.

Ako skladovať pohánku?

Pri kúpe skontrolujte, či nebola skladovaná vo vlhkom prostredí, či mikroténové vrecúško, v ktorom sa predáva, nie je zaparené. Pohánku je ideálne kupovať v bezobalových obchodoch, kde si jej kvalitu viete skontrolovať priamo.

Pohánku skladujte doma vo vzduchotesnej nádobe, uloženej na chladnom a suchom mieste. Múka by sa mala skladovať vždy v chladničke, zatiaľ čo ostatné výrobky z nej len v chlade. Celú pohánku môžete skladovať jeden rok a čerstvú múku maximálne pár mesiacov.

Pohánkové recepty

Pohánka na sladko

Pohánka sa tiež melie na múku, ktorá je k dispozícii vo svetlej alebo tmavej forme, pričom tmavšia odroda je výživnejšia. Keďže pohánka neobsahuje lepok, pri pečení sa často mieša s niektorým typom múky obsahujúcej lepok, aby sa s ňou lepšie pracovalo. Čistá múka z pohánky sa často používa na výrobu pohánkových palaciniek či pohánkových vaflí, čo oceňujú najmä celiatici.

Zo sladkých pohánkových receptov sú tiež obľúbené pohánkové cookies. Sú sladké, bez lepku a keď ich zjete, budete mať skvelú náladu.

Ak milujete mak a máte problémy s trávením lepku, tento netradičný dezert si zamilujete. Jablkovú pohánku s makom môžete raňajkovať, obedovať aj večerať.

Pohánka – znovuobjavená výživná obilnina
Pohánková kaša

Pokiaľ patríte medzi tých, ktorí trpia srdcovo-cievnymi ochoreniami, odporúčame vám konzumovať pohánkovú kašu každé ráno. Kaša z pohánky je jednoduchá na prípravu, potrebujete na ňu len tri suroviny a máte ju hotovú za 10 minút. Sýta, bezlepková, ultra zdravá a rýchla. Potrebujete ešte nejaký ďalší pozitívny prívlastok?

Na pohánkovú kašu potrebujete:

Postup:

  1. Pohánku si namočte aspoň 3 – 4 hodiny vopred, rýchlejšie sa uvarí. A to je cieľom rýchlych raňajok.
  2. Uvarte ju do mäkka a po uvarení vložte do mixéra spolu s mliekom a banánmi. Vymixujte do hladka.
  3. Ak chcete, aby bola kaša viac teplá, zohrejte celú zmes ešte pred podávaním v malom hrnci.
  4. Podávajte s javorovým sirupom, mandľovými lupienkami či s kúskom masla.

Hotovú pohánkovú kašu skladujte v chladničke maximálne dva dni.

Pohánka na slano

Pohánka je výbornou alternatívou bežnej prílohy, môžete ňou nahradiť ryžu, tarhoňu či cestoviny. Klasické rizoto je už otrepané? Vymeňte ryžu za pohánku a pripravte si pohánkové rizoto. Stačí pridať čerstvý špenát, bazalku, píniové oriešky, mätu a tomuto pohánkovému receptu ťažko odoláte.

Máte radi husté polievky? Do akejkoľvek zeleninovej polievky pridajte uvarené pohánkové krúpy. Takáto polievka vás dobre zasýti, príjemne zahreje a vaše telo dostane slušnú dávku vitamínov.

Zdroj: koloid.sk, whfoods.com, simpleveganblog.com

Publikované: pred 6 mesiacmi
Vytlačiť stránku
Zdielať článok