Táto webová stránka už nie je optimalizovaná pre Mozilla 5.0.
Obsah webovej stránky sa nemusí zobrazovať správne alebo môžu byť obmedzené niektoré funkcie.
Najlepšie skúsenosti získate, ak použijete jeden z nasledujúcich prehliadačov:
Psychológovia sa zhodujú v tom, že detstvo je jedno z najdôležitejších období života a často predurčuje celé životné smerovanie malého človiečika. Vo veku, keď sa začína u dieťaťa rozvíjať kreativita (2 – 2,5 roka), je preto dôležité, aby sa dostalo do prostredia, kde môže naplno rozvíjať svoj potenciál. Výučba Montessori metódou mu to všetko poskytne.
Základom Montessori vzdelávania je pochopenie skutočnosti, že dieťa sa v správnej a dobre pripravenej atmosfére plnej podpory, nezávislosti, vhodných pomôcok a vzdelaných učiteľov dokáže samo naučiť rozvíjať svoje schopnosti. V tejto pokrokovej metóde výučby sa prepájajú pohybové aktivity s rozvojom intelektu.
Jej zakladateľka, doktorka Maria Montessori verila, že vďaka bezprostrednému kontaktu s predmetom a jeho zmyslovému vnímaniu si dokážeme informáciu zapamätať a uchovať na dlhý čas. Zároveň deti rozvíjajú aktivity, ktoré im prirodzene idú, takže keď v nich dosiahnu úspech, motivuje ich to do ďalšieho učenia.
Stres v škole nezažíva nikto rád. Ako naučiť deti zvládať ho v pohode?
Aj keď má vzdelávanie Montessori množstvo zásad, pozrime sa spolu na 5 kľúčových elementov:
Učitelia sú v tejto filozofii chápaní skôr ako sprievodcovia svetom učenia než ako nebezpečné autority a tvrdí skúšajúci. Mali by chápať, že dieťa sa vo svojom prostredí vyvíja prirodzene, pozorovať jeho schopnosti, vlastnosti, talent a predstavovať mu vývojovo vhodné, ale aj náročnejšie úlohy. Takíto pedagógovia dokážu pripraviť vhodné materiály na výučbu študentov, nastaviť v skupine atmosféru plnú inšpirácie, záujmu a podpory.
Vekový mix detí podporuje vzdelávanie, ktorému sa budú deti venovať aj v dospelom živote. Mladšie deti sa učia od starších a tie tak na druhej strane rozvíjajú svoje nadobudnuté schopnosti a vedomosti tým, že ukazujú svoje majstrovstvo menším spolužiakom. Mladší študenti tak budujú svoje pozorovacie schopnosti, starší, naopak, tie vodcovské, čo im pomôže budovať prirodzené vzťahy s okolím.
Jedným z hlavných elementov Montessori vzdelávania je práca so špecializovanými materiálmi, ktoré majú deti pomocou mechanizmu „kontrol chýb“ naučiť rozvíjať konkrétne zručnosti a praktické koncepty nezávisle od prítomnosti učiteľa. Materiály svojím dizajnom i funkciami prirodzene edukačne zaujmú dieťa na dlhší čas a „prinútia“ ho k vyššiemu sústredeniu pri učení.
V tomto type vzdelávania deti nerušene sústredene pracujú v dlhších časových oknách na aktivitách podľa vlastného výberu. Keď sa naučia všetko, čo môžu, vrátia materiál na miesto a vyberú si ďalšie učebné pomôcky. Učitelia rozvoj detí pozorujú a pomáhajú im individuálne či v malých skupinkách. Takýto „rozvrh“ dáva deťom zmysel pre sebaorganizáciu a koncentráciu, ako aj pocit vlastnej zodpovednosti či nezávislosti.
Zručnosti dieťaťa rozvíjajte aj v domácom prostredí. Inšpirujte sa našimi tipmi.
Montessori vzdelávanie podporuje deti pri výbere vzdelávacích aktivít podľa ich preferencií na základe vlastných záujmov. To v deťoch prebúdza zmysel pre zodpovednosť, motiváciu učiť sa veci, ktoré ich zaujímajú, a tým aj schopnosť dlhšieho sústredenia. Deti sa dokážu učiť samy a učitelia im len ukazujú cestu, ako sa dostať k poznaniu.
Metóda Montessori pristupuje k deťom s omnoho väčšou dôverou, podporuje a vníma ich skôr ako silných jedincov. Veľa rodičov sa však napriek všetkému obáva, pretože nemali možnosť vyskúšať si ju na vlastnej koži. Aké hlavné výhody teda metóda žiakom poskytuje?
Zdroje: montessori-nw.org, amshq.org, eduworld.sk