Tipy a rady Exotické ovocie: Kedy je zrelé a ako ho jesť?

Exotické ovocie sa na našich pultoch cíti už ako doma. Veď také pomaranče, banány, mandarínky, ananásy či mango alebo avokádo boli ešte pred pár rokmi poriadne exotickým tovarom a dnes ich kupujeme rovnako samozrejme ako jablká, hrušky alebo hrozno.

To sú tie „zdomácnené“ druhy. Potom sú tu tí lákaví cudzinci, na ktorých si netrúfnete, a to je škoda. Nenechajte sa odradiť tým, že netušíte, ako to – ktoré ovocie treba jesť. Stačí pár minút na prečítanie tohto článku a nabudúce budete vedieť, či sa jedáva šupou, bez nej, s jadierkami, v koláči alebo surové a pustíte sa do objavovania nových chutí exotického ovocia.

Ovocie dozreje aj doma

Pri kúpe exotického ovocia sa nenechajte odradiť tým, že nie je práve zrelé. Dozreje vám aj doma pri izbovej teplote. Stačí, ak ho vložíte do vrecúška spolu s banánom alebo domácim zrelým jablkom a do dvoch dní bude nedozreté ovocie voňavé a zrelé.

Mangostan

Mangostan pochádza z Garcínie mangostanovej, stromu, ktorý rastie v juhovýchodnej Ázii, Brazílii a Strednej Amerike. Keďže po zbere už nedozrieva, dováža sa k nám dozretý a preto chutí tak, ako vo svojej domovine. Doma ho však zjedzte čo najskôr, aby vám vnútri nesplesnivel.

Fialovomodrý plod pripomína na prvý pohľad veľkú slivku, alebo zvláštne sfarbenú paradajku. Charakteristické sú preň lístky na vrchu plodu. Pod hrubou šupou sa skrýva 4 až 8 bielych sladkokyslých mesiačikov, pripomínajúcich liči. Vylúpnete ich ľahko, horšie pôjde vybrať semienka v tvare fazule. Semienka mangostanu sa jedávajú varené alebo pražené.

Mangostan je cenený pre vysoký obsah xanthónu, látke, ktorá dokáže účinne bojovať s voľnými radikálmi. Tie napádajú naše bunky a teda nie sú v organizme vítanými. Veď kto by už chcel vírusy, baktérie, nádory? Obsahuje tiež veľa vitamínu C a vlákniny, dokáže stabilizovať hladinu cukru v krvi. Mangostan  pôsobí proti:

  • únave,
  • nevoľnosti,
  • horúčke,
  • kožným problémom,
  • zápalu sliznice,
  • črevným ťažkostiam,
  • tráviacim problémom,
  • hnačke,

Ako jesť mangostan?

Mangostan narežte po obvode, rozlúpnite. Biele mesiačiky sa jedávajú surové, ale vyrábajú sa z nich aj kompóty, džemy či džúsy.

Pitahaya - dračie ovocie


Pitahaya je doma v Čile, Nikaraguy, Mexiku, Izraeli. Dozrieva na kaktusoch, ktoré kvitnú iba v noci a ich obrovské kvety opeľujú netopiere. Tento plod je na pulte neprehliadnuteľný pre svoju tmavoružovú, červenú až fialovú šupu so šupinami a veľkosť okolo 20 centimetrov. Zdravá pitahaya má šupiny pružné a bez fľakov. Práve vďaka tvaru a šupinám dostala pitahaya aj meno „dračie vajce“, resp. „dračie ovocie“.

Vnútri je pitahaya biela, žltá alebo červená či fialová, plná drobných, roztrúsených zrniečok. Žlčnikárov teda nepoteší, čo je škoda, pretože obsahuje veľa vlákniny, vitamínu C, vápnika, železa. Dračie ovocie podporuje imunitu, pomáha pri nespavosti a neschopnosti udržať pozornosť.

Ako jesť pitahayu?

S dračím ovocím si hlavu nelámte. Šupiny odrežte, alebo stiahnite a pitahayu jednoducho rozkrojte a nakrájajte na mesiačiky ako melón, alebo vyjedzte lyžičkou ako kivi. Dobrá je do smoothie, džúsov, koktailov a aj ako ozdoba zákuskov, pohárov, nápojov.

Papája

Stredoamerická papája pripomína elipsovitý melón. Kým „doma“ dorastá až do 9 kíl, u nás kúpite asi kilové plody. Zvonka je žlto-zelená, vnútri oranžová, žltá alebo červená. Čím je papája zvonka žltšia, tým je zrelšia. Vnútri má množstvo čiernych zrniečok, ktoré chutia ostro a po vysušení sa dajú použiť ako korenie. Dužina chutí ako melón.

Dužina papáje obsahuje provitamín A, teda betakarotén, ďalej vápnik, draslík, fosfor, horčík a veľké množstvo vitamínu C. Papája je cenená najmä pre svoju schopnosť pomáhať pri problémoch s trávením. Dajte si ju po ťažkom obede, pri bolestiach žalúdka, problémoch s pankreasom, pálením záhy či hemoroidmi. Papája pomáha aj proti črevným parazitom, zmierňuje dnu, prináša úľavu astmatikom.

Väčšie množstvo papáje môže uškodiť tehotným ženám.

Ako jesť papáju?

Zrelú papáju prerežte, jadierka vyberte a dužinu vyberte lyžičkou, tak neprídete o cenné látky, ktoré sú tesne pod šupkou. Hodí sa do zákuskov, zmrzlín, šalátov, smoothies. Chutná je aj sušená.

Tip: Ak ste si priniesli z obchodu nedozretú papáju, v papierovom vrecúšku pri izbovej teplote vám dozreje asi za týždeň. V chladničke vydrží zrelá papája iba 2 dni.

Mango


Mango pochádza z Indie, kde ho poznali už pred 4-tisíc rokmi a dodnes ho uctievajú ako symbol moci a lásky. Mango je dokonca indickým národným stromom. V Európe si na tejto vitamínovej bombe pochutnávame iba vyše 400 rokov. Zvonka dvojfarebné červené, oranžové, zelené či žlté pevné šupy skrývajú oranžovo-žltú dužinu s veľkou kôstkou uprostred.

Mango je vitamínová bomba a kľudne ho jedzte namiesto multivitamínových tabletiek. Zjedzte jedno a máte pokrytú takmer celú dennú dávku vitamínu C. Spolu s ním dostanete do tela aj vitamín E a provitamín A, teda betakarotén, čo sú silné antioxidanty, podporujúce zdravie slizníc. V mangu je aj veľa provitamínu B6, takže si ho doprajte, ak ste nervózni, v strese, nesústredení, depresívni. Aby bol výpočet predností manga kompletný, dodáme, že obsahuje aj zinok, draslík, vápnik, horčík, sodík, fosfor. Len si dajte pozor, aby ste po zjedení manga nepili aspoň dve hodiny. Kombinácia manga a nápojov vám môže priniesť bolesti žalúdka.

Ako jesť mango?

Pri izbovej teplote vám mango doma dozrie za pár dní, čo spoznáte podľa toho, že je na omak mäkšie a vonia. Úplne mäkké mango je už prezreté. Kúpiť môžete aj zrelé mango.

Mango môžete ošúpať škrabkou na zemiaky a následne dužinu poodkrajovať od kôstky. Alebo poodkrajujte ploché strany manga okolo kôstky, zvnútra ich narežte na kocky až po šupu – tú však neprekrajujte, a potom vyvráťte narezanú časť smerom von – ako vidíte na fotke vyššie.

Mango je vynikajúce do šalátov, zákuskov, smoothie, zmrzlín, sorbetov. Skúste mangový RAW zákusok


Granátové jablko

Tieto veľké bobule granátovníka k nám prichádzajú zo Stredomoria, Indie, USA, Argentíny alebo Ázie. Pod tvrdou červenou šupou sa v puzdrách z horkej šupky skrýva vyše 600 semien obalených sladkou dužinou. Granátové jablko je zrelé, keď je jeho šupa červená a mierne vysušená. Vydrží aj dlhé skladovanie v tme a chlade.

Granátové jablká obsahujú veľa vody, sodíka, draslíka , vitamínu C, B1, B2, B3 a zdravé aminokyseliny. Granátové jablko posilňuje imunitu, zlepšuje trávenie, krvný obeh, redukuje ukladanie tuku v cievach aj pod kožou, prečisťuje obličky a regeneruje bunky. Ocenia ho aj športovci, ľudia po veľkej námahe a s horúčkou.

Ako jesť granátové jablko?

Granátové jablko sa odporúča jesť dvakrát týždenne. Dolovanie jadierok býva trochu zložitejšie a najmä si dávajte pozor, pretože intenzívne farbia všetko, čo zasiahnu. Granátové jablko môžete prekrojiť na polovicu a prstami pooddeľovať jednotlivé zrniečka. Alebo odrežte vršok jablka a uvidíte jednotlivé puzdrá. Podľa nich granátové jablko narežte, rozlúpnite a zrnká opatrne poodlupujte.

Granátové jablko je ideálne do šalátov, zákuskov, smoothie, či na odšťavenie.

Hurmikaki

Plody ázijského ebenovníka sú svetlo až tmavooranžové, pripomínajúce rajčiny. Pod tenkou šupkou sa skrýva sladučká dužina, spravidla bez semienok. Namiesto nich môžete nájsť pár malých bodiek, ktoré sú jedlé. Báť sa nemusíte ani prípadne zhnednutej dužiny. Hurmikaki sú plné vlákniny, vápnika, sodíka, horčíka, železa, medi, betakaroténu, vitamínu C. Hurmikaki podporujú zdravie kostí, odbúravajú vnútornú nervozitu, upokojujú, prečisťujú organizmus, upravujú trávenie a vyprázdňovanie. Šťava z nezrelých hurmikaki znižuje krvný tlak a horúčku, zrelé plody uľavia od tráviacich problémov.

Ako jesť hurmikaki?

Zrelé ovocie stačí umyť a jesť spolu so šupou. Naozaj zrelé hurmikaki sú mimoriadne šťavnaté, sladké, s takmer priesvitnou dužinou. Najlepšie je jesť ich priamo, ale vynikajúce sú aj ako súčasť smoothie, ovocných pyré, štiav, šalátov.

Kumkvát (kumquat)

Keď zazriete malilinké pomaranče, môžete si byť istí, že je to kumkvát. Citrusový plod z Ázie však ako pomaranč iba vyzerá, jeho chuť je úplne iná, trpko-sladká. Kumkváty majú veľa vody, kyseliny pantoténovej, listovej, omega-3 a 6 mastných kyselín, vitamín C, E, skupiny B, provitamín A. Kumkváty odvodňujú, podporujú trávenie, zdravie vlasov a nechtov, imunitu, pôsobia preventívne proti kardiovaskulárnym ochoreniam osteoporóze.

Ako jesť kumkvát?

Plody kumkvátu dobre umyte a jedzte aj so šupou. Tá je horkastá, kým dužina je sladká. Maličké jadierka môžete vybrať, nie sú veľmi chutné. Kumkvát sa hodí aj na varenie džemov, na prípravu likérov, zaváranie, je exotickou ozdobou zákuskov, šalátov. Dusené kumkváty sú zaujímavým doplnkom mäsových, najmä divinových jedál.

Liči


Dvojslivka čínska, ako sa liči nazýva celým menom, pochádza z Číny, ale pestuje sa aj v USA, Afrike či na Novom Zélande. Ružovkasté škrupiny s drobnými výhonkami, pripomínajúce ježkov, skrývajú hladkú šťavnatú sladkú dužinu s veľkou kôstkou. Liči je bohaté na vitamín C – stačí 9 plodov a máte dostatok tohto vitamínu na celý deň. Čínska slivka má schopnosť tlmiť bolesť a znižovať teplotu, liečiť kašeľ, žalúdočné vredy, žľazy. Sušené liči má až trojnásobne vyšší obsah výživných látok, než liči čerstvé.

Ako jesť liči?

Liči kúpite čerstvé, kompótované alebo sušené. Čerstvé liči ošúpte a dužinu zjedzte. Kôstky liči sa nejedia. Liči sa hodí aj do štiav a kompótov. Skúste ich prehriate (nie varené) ako prílohu k rybe.

Physalis


Machovka peruánska rastie v Južnej Amerike. Žlté bobule sú uložené v tenkom suchom obale, pripomínajúcom lampión. Zrelé plody physalisu sú oranžovo-žlté, lesklé, trochu lepkavé. Bobule Inkov alebo židovské čerešne obsahujú až 16 % bielkovín, veľa betakaroténu, vitamínu C, draslíka, fosforu, vápnika, magnézia. Physalis podporuje obranyschopnosť organizmu, pomáha regenerovať bunky, pôsobí dobre na nervy, proti únave.

Ako jesť physalis?

Obal opatrne roztrhnite a žltú bobuľku physalisu jemne odtrhnite. Umyte ju a jednoducho zjedzte. Physalis pridajte do ovocných nápojov, šalátov a pekne sa vyníma ako ozdoba na studených misiach či zákuskoch.

Marakuja


Marakuja je plod mučenky, liany z Južnej Ameriky, Indie, Nového Zélandu, Brazílie, Floridy, Austrálie, Izraelu či Afriky. Stretnúť sa s ňou môžete aj pod názvom passion fruit. Guľatá až oválna bobuľa býva žltá alebo fialová, vnútri šťavnatá s množstvom semienok. Žlté marakuje dorastajú až do veľkosti grepfruitu a majú jemnú šupku. Fialové marakuje sú menšie, asi ako citrón, a ich šupa je tvrdá, zošúverená a mierne jedovatá, pretože obsahuje molekuly kyanidu. Tie sa tepelnou úpravou ničia.

Marakuja obsahuje významné množstvo draslíka, fosforu, sodíka, vápnika aj vitamínu C.Toto osviežujúce ovocie urýchľuje metabolizmus, upravuje trávenie a vylučovanie, napomáha regenerácii svalov, reguluje správnu funkciu mozgu, srdca a nervov.

Ako jesť marakuju?

Zrelá marakuja je zošúverená, vnútri plná semienok v dužinatom obale. Tie sú kyselkavé, jedia sa surové lyžičkou a výborne sa hodia do jogurtov, smotanových zákuskov, smoothie, sirupov, nápojov, šalátov.

Opuncia


Opuncia je plod kaktusa opuncie figovej, ktorá je doma v Južnej Amerike, USA, Afrike, ale aj Španielsku, Taliansku či Grécku. Opuncie sa bežne pestujú aj u nás v domácnostiach. Farba šupy aj dužiny je žltá až červená a plody sú pokryté drobnými jemnými pichliačmi. Podobne ako ostatné exotické plody aj opuncia obsahuje veľa C-vitamínu, provitamínu A, esenciálnych aminokyselín a minerálov. Dokáže stabilizovať cukor v krvi a preto je vhodná pre diabetikov. Opuncia regeneruje pečeň, pôsobí pri depresiách, nespavosti, problémoch s vlasmi, nechtami, kožou. Pozitívne vplýva na činnosť močovej sústavy a prostaty.

Prehnali ste to s alkoholom?
Dajte si opunciu, zbaví vás bolesti hlavy aj žalúdka.

Ako jesť opunciu?

Opunciu môžete prekrojiť na polovicu a vyjedať lyžičkou, alebo ošúpať a jesť ako banán. V šťavnatej dužine je veľa semienok, tie zjedzte spolu s dužinou. Pridajte opunciu do ovocných šalátov, nápojov, zákuskov, alebo si z nej spravte hydratačnú masku.

Mladý kokos


Mladý kokos, alebo aj biely kokos, pochádza z juhovýchodnej Ázie. Oberá sa v piatom až siedmom mesiaci dozrievania, kým hnedý kokos až v dvanástich mesiacoch. V oboch je kokosová voda, čistý prírodný „iontový nápoj“. V mladom kokose môžu byť až 4 deci kokosovej vody. Tá výborne hydratuje, obsahuje veľa vápnika, minerálnych látok, enzýmov.

Vedeli ste, že...?

...kokosová voda je z biologického hľadiska podobná ľudskej plazme

Kokosová voda posilňuje imunitu, pôsobí antibakteriálne, podporuje trávenie a uvoľňovanie inzulínu do krvi.

Ako jesť mladý kokos?

Dostať sa k čerstvej kokosovej vode bude trošku oriešok. Môžete to spraviť tak, že špicatý vrch kokosu orežete a potom doň ostrým nožom vyrežete otvor, alebo vŕtačkou navŕtate dve dierky. Cez otvory vodu prelejete do pohára. Iný spôsob je tupou stranou noža poklepať po celom obvode špičky, ktorá sa sama oddelí. Vodu vypite, alebo použite do nápojov a dužinu vyškrabte a zjedzte, alebo pridajte do jedla. 

Zdroj: izahradkar.sk, dobruchut.azet.sk, kamzakrasou.sk, wikipedia.sk, plnielanu.sk, wikihow, citrusar.sk, vitarian.sk, mladykokos.cz

Publikované: pred 3 mesiacmi
Vytlačiť stránku
Zdielať článok

Články

Hopla! Neexistujú žiadne produkty zodpovedajúce vášmu filtrovaniu. Prosím, upravte kritériá vyhľadávania.

Príbehy písané s chuťou budete milovať

Hopla! Neexistujú žiadne produkty zodpovedajúce vášmu filtrovaniu. Prosím, upravte kritériá vyhľadávania.