V období batoľaťa sa vaše dieťa učí sedieť, chodiť, loziť a zároveň hľadá svoje ja a prechádza obdobím vzdoru. Učí sa rozoznávať tvary, farby, zvieratá, rozvíjať svoju zručnosť a veľmi rado imituje dospelých. To, čo a ako dobre sa naučí v tomto období, má vplyv na jeho ďalší vývoj.

Hračky pre najmenších na rozvoj hrubej motoriky

Hrubá motorika zahŕňa veľkú skupinu svalov, vďaka ktorým dieťa chodí, behá, skáče a lozí. Aby mu tieto pohyby išli dobre, musí sa naučiť koordinovať pohyby a nájsť rovnováhu. Je dôležité, aby si dieťa osvojilo všetky tieto zručnosti čo najskôr, teda v predškolskom veku, pretože neskôr už by sa ich učilo horšie.

Hry na lepšiu obratnosť tiež prispievajú k rozvoju hrubej motoriky

Ku zdokonaľovanie hrubej motoriky sú vhodné:

1.     Hračky na tlačenie, vozenie, ťahanie

Hračky na tlačenie ocenia deti od 1 roka, ktoré ešte len začínajú chodiť a o tieto hračky sa môžu jednoducho oprieť alebo si na ne sadnúť a jazdiť na nich. Ťahacie hračky sú pre pokročilejších "chodcov". Ťahacia hračka ich bude nútiť viac chodiť. Môže sa jednať o zvieratá na kolieskach, autá, hracie telefóny, drevené hračky s xylofónom pod.

2. Lopta

Ďalšou užitočnou pomôckou pre rozvoj motoriky dieťaťa je lopta. Ideálne väčšia, ktorú dieťa zvládne uchopiť do dvoch rúk a hádzať ňou. Okrem hádzania si s loptou vaši najmenší užijú zábavu v podobe kopania do lopty, váľanie sa po nej a podobne. Vďaka lopte si dieťa skvele precvičí koordináciu pohybov. Túto hračku kúpte deťom od 2 rokov.

3. Detský bicykel a odrážadlo

Ak vaše dieťa už zvláda aktívny sed – teda zvládne sa posadiť samo z polohy na štyroch a nie je nutné, aby sa potom o čokoľvek podopieralo, môžete mu zaobstarať odrážadlo či detský bicykel.

Odrážadlá nemajú pedále, preto sa detí musia samy odrážať nohami, čím tiež trénujú rovnováhu. Detský bicykel kúpte deťom od 3 rokov, slúži tým najmenším opäť k cvičeniu stability. Zo začiatku môžu deťom pomôcť pomocné kolieska.

Ako vybrať najlepšie odrážadlo či kolobežku pre vaše dieťa?

Rozvíjajte hračkami aj jemnú motoriku

Do jemnej motoriky patria všetky pohyby, ktoré musí dieťa robiť rukami, respektíve prstami – kreslenie, písanie, navliekanie korálok alebo strihanie a viazanie šnúrok.
Jemnú motoriku podporujú:

1. Stavebnice

Stavebnice precvičia detské prstíky a podporia rozvoj jemnej motoriky. Okrem motoriky rozvíjajú stavebnice aj detskú predstavivosť a tvorivosť.

2. Puzzle

Sú výborným spôsobom, ako trénovať jemnú motoriku, predstavivosť a zručnosť dieťaťa. Vhodný čas na obstaranie puzzle je od 1,5 roka dieťaťa. Pri kúpe puzzle sa najprv zamerajte na tie, ktoré majú malý počet dielikov a každý dielik je dostatočne veľký, aby deti zvládli dieliky spojiť. Puzzle môžu byť drevené alebo z tvrdého kartónu.

3. Maľovanky alebo prstové farbičky

S jemnou motorikou súvisí tiež schopnosť dodržiavať línie pri vyfarbovaní a správny úchop ceruzky. Čím viac bude dieťa cvičiť, tým bude šikovnejšie. Vymaľovávať môže vaše najmenšie pastelkami, fixkami, voskovkami alebo existujú vodné maľovanky, v ktorých sa farby objavia až po nanesení vody.

V obchodoch zoženiete tiež prstové farbičky. Práca s nimi bude deti baviť, pretože budú môcť priamo pomocou svojich prstov nanášať farby na papier a skúmať, čo je možné vďaka nim vytvoriť.

4. Plastelína

Nechajte vaše deti z plastelíny vymodelovať zvieratá, ľudí a precvičujte farby. Plastelína je skvelým pomocníkom pri rozvoji jemnej motoriky a podporuje aj kreativitu dieťaťa. Z hmoty sa dajú aj pomocou formičiek vykrajovať rôzne tvary a dieťa si precvičí tiež poznávacie schopnosti – je to štvorec, alebo koliesko?

5. Navliekanie korálok

Jemnú motoriku dôkladne precvičí navliekanie korálok, tvarov alebo čísel a písmen. Jemnú motoriku deti potrénujú pri navliekaní týchto vecí na špajdle, nitky a povrázky.

K cvičeniu jemnej motoriky prispeje i obliekania dieťaťa. Nechajte vašu ratolesť pozapínať gombíky na oblečení, zapnúť zips a zaviazať šnúrky.

S hračkami cvičte sluch, zrak a reč

Aj keď to možno na prvý pohľad nemá spojitosť, vývoj jemnej a hrubej motoriky úzko súvisí aj s rozvojom reči a vnímania detí. Pretože keď dieťa zvládne samostatnú chôdzu, lezenie, naskytujú sa mu zase širšie možnosti než len ako spoznávať svet z kočíka a postieľky. Získava ďalšie zážitky, ktoré podnecujú jeho zvedavosť. Pozoruje viac vecí, zaujíma sa o to, ako veci fungujú a rozširuje svoju slovnú zásobu.

K tomu prispievajú tiež:

Obrázkové knihy a leporelá

Sadnite si s dieťaťom a prezerajte si spolu knižky a leporela. Spoznávajte spolu zvieratká, veci a tvary. Dieťaťu dávajte otázky typu: "Kde je na obrázku pes? / Vidíš na obrázku trojuholník?" atď. Dieťaťu kupujte knižky, ktoré sú určené deťom jeho veku. Postupom času totiž zvládne dieťa chápať čoraz zložitejšie príbehy.

Hracie, hovoriace a interaktívne hračky

Hračky, ktoré na dieťa hovorí alebo vydávajú rôzne zvuky a melódie, sú u detí veľmi obľúbené. Zaobstarajte hračky, ktoré po stlačení určitej klávesy, časti tela plyšiaka hrajú. Dieťa bude tieto zvuky napodobňovať a podporovať tak rozvoj reči.

Bábiky a detské náradie

Pre detský vývoj je, ako sme už spomínali, dôležité napodobňovanie dospelých a ich činností. Dajte teda dieťaťu priestor a pomôcky na to, aby mohlo napodobňovať mamičku či otecka. Vaša dievčatko sa môže starať o bábätko – bábiku. S bábikami môže usporiadať večierok, vďaka detskému riadu si skúsi uvariť večeru v detskej kuchyni. Chlapci ocenia detské náradie a môžu opravovať svoje rozbité autíčka za pomoci plastového kladiva a iných napodobenín. Počas týchto hier deti vymýšľajú aj rôzne dialógy alebo robia zvuky, a tak si cvičia reč. Nie je nič nezvyčajné, keď sa chlapci hrajú s bábikami a dievčatá majstrujú. Aj to vedie k rozvoju ich zručností.

Prečítajte si viac článkov o výchove detí

Zdroj: maminka.cz, promaminky.cz, ona.idnes.cz

Publikované: pred 10 mesiacmi
Vytlačiť stránku
Zdielať článok

Články

Hopla! Neexistujú žiadne produkty zodpovedajúce vášmu filtrovaniu. Prosím, upravte kritériá vyhľadávania.

Príbehy písané s chuťou budete milovať

Hopla! Neexistujú žiadne produkty zodpovedajúce vášmu filtrovaniu. Prosím, upravte kritériá vyhľadávania.